tiistai 10. tammikuuta 2012

Kolminaisuuden puolesta ja sitä vastaan 3. * Pro and against the Trinity 3.

Eräs teksti, jota olen kuullut niinikään käytettävän kolminaisuuden puolustukseksi on Joh. 14: 16, 17. Siinä Jeesus sanoo rukoilevansa Isää, joka antaa toisen Puolustajan, totuuden Hengen. Onhan siinä nähtävissä Isä, Poika ja Henki... yksi, kaksi, kolme.

Another text which I have heard as a proof for the Trinity is John 14: 16, 17. Jesus promised to pray his Father, who shall give another Comforter, the Spirit of truth. Must admit that there are the Father, the Son and the Spirit... one, two, three.

MUTTA lukekaamme myös saman luvun jakeet 9 - 11, joiden mukaan Isä on Pojassa ja Poika Isässä (= YKSI) sekä jae 18, jonka mukaan Jeesus itse on tuo "toinen Puolustaja" ja "totuuden Henki", sillä sanoohan Jeesus siinä samaan hengenvetoon luvattuaan ensin toisen Puolustajan "En minä jätä teitä orvoiksi (= fatherless = isättömiksi!), MINÄ TULEN  teidän tykönne."

BUT let's read also the verses 9 - 11 from the same chapter and the words "I am in the Father, and the Father in me (= ONE) and the verse 18, after which Jesus himself is the "another Comforter", "the Spirit of thruth", for Jesus said in the same breath after the promise of the another Comforter "I will not leave you comfortless (in Finnish "orpo" = "fatherless"), I WILL COME to you."

Jeesuksessa on siis kaikki! Jeesus on ensimmäinen Puolustaja lihaksi tulleena Sanana, ja Jeesus on toinen Puolustaja ylösnousseena Henkenä!

Jesus is all! Jesus is the first Comforter as the Word which was made flesh, and Jesus is the another Comforter as the resurrected Spirit!

Jeesus on Jumalan näkyvä "ruumis" (Joh. 1: 18; Hepr. 10: 5), Pyhä Henki on Jumalan tutkimaton "sielu" (1. Kor. 2: 10), ja Isä on Henki-Jumala (Joh. 4: 24). Kaikenkaikkiaan näen tässä siis vain YHDEN jumalallisen PERSOONAN!

Jesus is God's visible "body" (John 1: 18; Hebrew 10: 5), the Holy Spirit is God's unexamined "soul"  (1. Cor. 2: 10), and the Father is the Spirit-God (John 4: 24). As a whole I can see only ONE divine PERSON!

11 kommenttia:

  1. Yhdessä on kolme persoonaa: Henki, Poika ja Isä. Kukin toimii itsenäisesti ja kaikilla on jumalallinen olemus.

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentistasi, Pirjo.
    Tuohan on juuri se kolminaisuuden väite, jota minä en hyväksy!
    Yhdessä ihmisessä EI OLE KOLMEA PERSOONAA, Ihminen luotiin JUMALAN KUVAKSI. Samoin kuin yksi inhimillinen persoona on henki, sielu ja ruumis, samoin yksi Jumala on Henki (Isä), Sielu (Pyhä Henki) ja Ruumis (Poika).

    Minkään matematiikan mukaan YKSI EI OLE KOLME eikä päinvastoin! Jumala loi myös matematiikan! Luojan nimi on "MINÄ OLEN" (ei siis "me olemme" eikä "hän on"). Jumala on maailmankaikkeuden ensimmäinen MINÄ (YKSI kokonaisuus)!

    Helinä

    VastaaPoista
  3. Pakanuuden triadit ovat KOLME PERSOONAA; jotka toimivat YHDESSÄ!

    VastaaPoista
  4. On totta, että jotkut opettavat ihmiselläkin olevan useita eri persoonia, MUTTA se opetus ei ole raamatullista!

    VastaaPoista
  5. ... tai sanoisinko, että opetus ihmisen monista persoonista ei ole terveellä pohjalla...

    VastaaPoista
  6. Mikäli joku ihminen käyttäytyy kuin hänessä olisi useampia eri persoonia (mikä on hyvinkin mahdollista), hänen MIELENSÄ on JAKAUTUNUT ja hän SAIRASTAA skitsofreniaa!

    VastaaPoista
  7. Uudestisyntyminen ei välttämättä tapahdu yhdessä hetkessä. Vanha maallinen minä elää edelleen, mutta kultainen sisin( jonka syntyminen on mahdollista ainoastaan Kristuksen sovitustyön takia) on jo syntynyt. Kuten raamatussakin sanotaan, voi uskova tehdä edelleen joskus maallisen ihmisen tekoja ja sen jälkeen palata ristin juurelle anomaan armoa.
    Vaikka matematiikka onkin Jumalan teko, ei sillä pysty perustelemaan kolminaisuutta.

    VastaaPoista
  8. Nyt en oikein ymmärrä, miksi hyppäät kolminaisuudesta uudestisyntymiseen, Pirjo. Mutta uudestisyntymisen tulee uudistaa koko ihminen; hänen henkensä, sielunsa ja ruumiinsa. Fyysinen syntymä tapahtuu lihan mukaan (mutta siitä syntyy ihminen, joka on henki, sielu ja ruumis), ja uudestisyntyminen tapahtuu Hengen mukaan (Joh. 3: 5 - 8), ja Jumalan Hengen tulee saada vaikuttaa ihmisen hengen kautta myös hänen sieluunsa ja ruumiiseensa.

    VastaaPoista
  9. Esimerkilläni mielen sairastumisesta halusin sanoa sen, että vain sairaus (henkinen, fyysinen tai sielullinen) saa ihmisen kuvittelemaan, että hänellä on useampi persoona kuin yksi, ja käyttäytymään sen mukaan

    VastaaPoista
  10. Ja viittauksellani matematiikkaan halusin sanoa, että Jumala, joka asetti järjen valon ja viisauden, ei toimi järjenvastaisesti tai omien lakiensa vastaisesti.

    VastaaPoista
  11. Jos jumaluudessa olisi KOLME PERSOONAA, siinä olisi myös KOLME PERSOONALLISUUTTA. Ja mitä järkeä siinä sitten olisi?

    Persoonallisuus Wikipedian mukaan

    Persoonallisuus on psyykkisten ominaisuuksien melko pysyvä kokonaisuus.[1]

    Persoonallisuuden erittäin laaja käsite sisältää ihmisen koko maailmankuvan, minäkäsityksen, itsetunnon, arvot, luonteen ja temperamentin. Se muodostuu koko elämän ajan yksilön ja hänen ympäristönsä vuorovaikutuksesta ja se ohjaa kaikkea yksilön toimintaa.

    Ihmisen koko persoonallisuus on tallentunut hänen muistiinsa. Persoonallisuus määrittää sen, miten kukin käyttäytyy, mistä pitää ja mistä ei, miten ilmaisee itseään, miten suhtautuu asioihin, jne.

    VastaaPoista