maanantai 9. tammikuuta 2012

Kolminaisuuden puolesta ja sitä vastaan 2. * Pro and against the Trinity 2.

Toinen teksti, jota kolminaisuuden kannattajat käyttävät kantansa perusteluna on Matt. 28: 18, 19, joka tunnetaan ns. lähetyskäskynä. Käskyssä kehoitetaan kastamaan kaikki kansat "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." 

Another text which some people use to argue the Trinity is Matthew 28: 18, 19, known as an order of baptism. There is  a ruling to baptize all nations "in the name of the Father, and the Son, and the Holy Ghost." 

Pidän kyseistä tekstiä yhtä epämääräisenä kuin on itse kolminaisuusoppikin.  

This text seems to be as obscure as the Trinity itself.

Ensinnäkin kyseinen teksti ei anna ainuttakaan selkeää NIMEÄ, jossa kaste voitaisiin suorittaa. Nimenhän kuuluu olla ERISNIMI eikä yleisnimi. Ei yleisnimi muutu erisnimeksi sillä, että sen alkukirjain kirjoitetaan isolla tai sen eteen laitetaan joku adjektiivi! 

Firstly this text doesn't give any clear NAME to use in baptism. The name should be a PROPER not a common noun. A common noun doesn't change to a proper noun with a capital letter or an adjective in front of it!

Toiseksi tämän tekstin mukaan kasteessa pitäisi käyttää kolmea jumalallista nimeä, mutta se on selvässä ristiriidassa apostolisen käytännön kanssa. Apostolit kastoivat vain yhdessä nimessä!

Secondly after this text there should be three divine names in baptism, but it's in a clear contradiction with the practice of the Apostles. They used only one name!

Todistaessaan neuvoston jäsenille ramman parantumisen tapahtuneen JEESUKSEN NIMESSÄ, Pietari sanoi: "Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä EI OLE taivaan alla MUUTA NIMEÄ ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman" (Ap.t. 4: 10 - 12).

When Peter witnessed to the Jewish leaders that a sick man was healed by the NAME OF JESUS he said: "Neither is there salvation in any other: for there IS NONE OTHER NAME under heaven given among men, whereby we must be saved" (Acts 4: 10 - 12). 

Nimi "Jeesus" (Hepr. Jeshuah) merkitsee "Jumala pelastaa synnistä" (Matt. 1: 21). Sen tähden myös kasteen tulee tapahtua vain ja ainoastaan tässä nimessä!

The name "Jesus" (in Hebrew Yeshuah) means "God saves from sin" (Matthew 1: 21). Therefore it's the name we should use even with baptism!

Alkuseurakunnassa kastaminen tapahtui JEESUKSEN NIMEEN (Ap.t. 2: 38; 10: 48; 19: 5; Room. 6: 3; Gal. 3: 27)!

The apostles did baptize in the NAME OF JESUS (Acts 2: 38; 10: 48; Rom. 6: 3; Gal. 3: 27)!

On olemassa todisteita jopa siitä, että kyseinen Matteuksen kastekäsky olisi alunperin ollut muodossa "kastamalla heitä MINUN NIMEENI"... eli kastekäskyn antajan, Jeesuksen, nimeen. 

Some evidences do exist to prove that the order of baptism in the gospel of Matthew was from the very beginning in a form "baptizing them in MY NAME"... or in the name of he who gave the order, it's in the name of Jesus.

Mm. Kesarean piispana toimineen Eusebioksen teksteissä on Matteuksen evankeliumin lähetyskäskystä useita mainintoja, joista osa tukee Jeesuksen nimeen kastamista. Osa Eusebioksen teksteistä tukee kuitenkin nykyistä tekstimuotoa, MUTTA sellaiset tekstit ovat ajalta, jolloin Eusebios oli ystävystynyt Konstantinus Suuren kanssa ja palveli tämän hovissa. 

Eusebios who once was a bishop of Cesarea has written many times about the order of baptism in the gospel of Matthew. Some of his writings support baptism in the name of Jesus, and the others support the modern form of the order, BUT those are dated to the time when Eusebios was a friend of Constantine the Great and worked in his court.

Näyttää siis siltä, että Eusebios vaihtoi mielipidettään Rooman keisarin Konstantinus Suuren vaikutuksesta. Konstantinus kutsui vuonna 325 kirkon miehet Nikeaan määrittelemään jumaluutta, ja antoi Eusebioksen toimia merkittävässä roolissa tuossa kokouksessa.

It seems to me that Eusebios did change his mind by the influence of the Roman Emperor Constantine the Great. It was Constantine who invited the church leaders to Nicaea in 352 to define the godhood and he allowed Eusebios to work in am important role.

Ymmärrän siis, että on olemassa vain YKSI NIMI, joka tulee lausua kasteen yhteydessä, ja se nimi on JEESUS!

I see that there is only ONE NAME to use in baptism, and it is JESUS!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti