Now I try to argue my view that the Yahwistic creation story (Gen. 2: 4 - 25) is not from the same source and it tells totally about another time than the Elohistic creation story (Gen. 1: 1 - 2: 3).
Kun heprealaista tekstiä kääntää sanasta sanaan, huomio kiinnittyy ihan eri tavalla kertomuksen yksityiskohtiin kuin suomenkielistä tekstiä lukiessa.
When you translate the Hebrew text you can notice the details of the story better than when you read the Bible text in your own language.
KERTOMUKSESSA MAINITUT HENKILÖT:
Jahvistisessa luomiskertomuksessa puhutaan "Havilan maasta" (2: 11) ja "Kuusin maasta"(2: 13). Onhan selvää, että luomisen aamuna ei voinut olla vielä kenenkään maata missään. Havilan ja Kuusin maat tulivat tunnetuiksi omistajiensa/hallitsijoidensa nimien mukaan. Keitä olivat Havila ja Kuus?
THE PERSONS MENTIONED IN THE STORY:
In the Yahwistic creation story there are mentions about "the land of Havilah" (2: 11) and "the land of Cush/Ethiopia" (2: 13). It's clear that in the morning of creation there were nobody's land yet anywhere. The land of Havilah and the land of Cush became known after their owners/rulers. Who were Havilah and Cush?
Kuvassa on virheellinen viittaus. Pitäisi olla 1. Moos. 10. luku!
There is a wrong reference in the picture. Must be the 10th chapter of Gen!
Sekä Kuus että Havila (tässä järjestyksessä) polveutuvat Nooan pojasta Haamista. Kuka sitten oli Nooa? No se arkinrakentaja tietenkin! Ylläoleva Nooan sukupuu kertoo ihmiskunnan lisääntymisestä vedenpaisumuksen jälkeen, mutta luomisen jälkeinen sukupuu on Adamin sukupuu!
Both Cush and Havilah (in this order) stem from Ham, Noah's son. Who was Noah? Of course the one who build the arch! The family tree above tells about the human generation after the Flood, but the family tree after the creation belongs to Adam!
Adamin luomisen ja Nooan syntymisen välillä on yli tuhat vuotta, ja siinä vaiheessa kun Nooan pojat Seem, Haam ja Jaafet syntyivät, elettiin jo vuotta 1556 jälkeen luomisen! Mikä vuosi mahtoi olla Kuusin ja Havilan syntymävuosi? Minulle riittää tieto siitä, että he syntyivät monta sukupolvea jälkeen luomisen!
There are more than a thousand years between the creation of Adam and the birth of Noah, and when Noah's sons Sem, Ham and Japhet were born the mankind had lived on earth about 1556 years! What might be the year when Cush and Havilah were born? It's enough for me when I know that they were born many generations after creation!
Kuusin ja Havilan ohella jahvistinen luomiskertomus "sivuaa" kolmattakin Haamin jälkeläistä... nimittäin Nimrodia. Nimrod oli Kuusin poika eli Haamin pojanpoika (1. Moos. 10: 7), ja hän "lähti Assuriin" (jonka editse Hiddekel juoksee - 2: 14) ja rakensi sinne kolme suurta kaupunkia; Niiniven, Rehobot-Iirin ja Kelahin (1. Moos. 10: 11, 12). Nimrod mainitaan Kuusin pojaksi hyvin erikoisella tavalla. Ensin luetellaan Kuusin 5 poikaa, sitten mainitaan 2 pojanpoikaa, ja sitten vasta kerrotaan Nimrodista (1. Moos. 10: 7, 8). Näyttää siltä, että Nimrod oli hyvin erikoinen tapaus jo syntymästään alkaen. Joka tapauksessa hän on ehkä suurin nimi pakanuudessa... sanoisinko valekristus.
In addition the Yahwistic creation story touches also the third descendant of Ham... it is Nimrod. He is a son of Cush or a grandson of Ham (Gen. 10: 7), and he "went forth Ashur" (Hiddekel, which goes toward the east of Ashur - Gen. 2: 14) and build there three cities; Nineveh, Rehoboth and Calah (Gen. 10: 11, 12). The mention of Nimrod as Cush's son is very special. Firstly five sons of Cush are mentioned, then two grandsons and after them Nimrod (Gen. 10: 7, 8). It seems that Nimrod was a special case already from his birth. However he is perhaps the greatest name in paganism... may I say a pseudo-christ.
JUMALATTOMIEN SUKUHAARA:
Kuten raamatun kertomuksista tiedämme pakanuus alkoi Kainista ja hänen suvustaan. Vaikka ensimmäisen maailman jumalaton sukukunta hukkui vedenpaisumuksessa, josta pelastui vain 8 ihmistä, jumalattomuuden siemen välittyi heidän kauttaan toiseen maailmaan samoin kuin Vapahtajan siemen. Seemin sukulinja johtaa Jeesukseen. Jumalattomuuden edustajia olivat erityisesti Haamin suvun Kuus, Kanaan, Nimrod, Havila jne.
A PAGAN FAMILY BRANCH:
As we know from the Bible stories paganism began with Cain and his family. Although the pagan generation of the first world was drown in the Flood from which only eight persons were saved, the seed of paganism was conveyed by them to the second world as well as the seed of the Redeemer. The family branch of Sem leads to Jesus. Ham's descendants Cush, Kanaan, Nimrod, Havilah etc. are especially the representatives of paganism.
TARVIKKEITA EPÄJUMALANPALVELUKSEEN:
Pakanuuteen sellaisena kuin se on jatkunut läpi ihmiskunnan on aina kuulunut valejumala, valemessias, valeylösnousemus, valejumalanpalvelus jne. Pakanallisiin jumalanpalvelusmenoihin kuuluvat ihmeet, loisto, hengellinen ja fyysinen aistien huumaaminen ja tunnekuohu, kauniit esineet, ihana musiikki, suloiset tuoksut jne.
Jahvistisessa luomiskertomuksessa mainitut Havilan maan kulta, onykskivi ja bedellionpihka (1. Moos. 2: 11, 12) ovat juuri epäjumalanpalvelukseen sopivia materiaaleja, sillä kullasta ja onykskivestä saadaan loistokkaita esineitä ja bedellionpihka on suitsutusainetta.
ARTICLES FOR A PAGAN WORSHIP:
As far as we know paganism has it's own pseudo-god, pseudo-messiah, pseudo-resurrection, pseudo-worship etc. Miracles, luxury, spiritual and physical drugs and outburst of feelings, beautiful items, lovely music, sweet scents belong to pagan worship etc.
Gold, onyx stone and bdellium from the land of Havilah (Gen. 2: 11, 12) are materials which fit to pagan worship, for beautiful items are made from gold and onyx and bdellium is incensing.
VIITTAUKSIA VEDENPAISUMUKSEEN:
Selkeitä viittauksia vedenpaisumukseen ja Nooan aikaan sisältävät sanat "ei vielä ollut antanut sataa maan päälle (1. Moos. 2: 5) ja "sumu nousi maasta ja kasteli maan pinnan" (1. Moos. 2: 6).
Samoin sanat "ei ollut vielä yhtään kedon pensasta maan päällä" (1. Moos. 2: 5) sopivat mainiosti siihen näkyyn, joka odotti Nooaa vedenpaisumuksen jälkeen, jolloin maan kasvillisuus oli täysin tuhoutunut.
Sen sijaan eläimet kulkivat Nooan mukana, ja hän osasi varmaan nimetä (1. Moos. 2: 19, 20) ne kaikki purjehdittuaan niiden kanssa 150 päivää ja huolehdittuaan sinä aikana niiden kaikkien hyvinvoinnista.
REFERENCES TO THE FLOOD:
Clear references to the Flood and the time of Noah are the words "had not caused it to rain upon the earth" (Gen. 2: 5) and "there went up a mist from the earth and watered the whole face of the ground" (Gen. 2: 6).
Also the words "every plant of the field before it was in the earth, and every herb of the field before it grew" (Gen. 2: 5) fit greatly to the view of Noah when he stepped out from the arch, when all the flora was spoiled.
But all the fauna was with Noah in the arch and he surely knew how to call them (Gen. 2: 19, 20)... after those 150 days he has been feeding them during the Flood.
TOINEN JUMALA:
Elohistisessa luomiskertomuksessa esitellään אלהים (Elohim) eli Jumala kaikkeuden luojana. Pakannalliset menot tarvitsevat oman palvontakohteensa... oman jumalansa... eikä se voi olla sama kuin Jumalan palvelijoilla. Jahvistisessa luomiskertomuksessa sellainen näyttää esiintyvän, sillä siinä esitellään יהוה אלהים eli (Jahve Elohim) eli Jahve. Ja sehän on juuri se sama jumala, jota Kainin suku alkoi huutaa avuksi noin vuonna 236 jälkeen luomisen eli Enoksen aikaan (1. Moos. 4: 26).
Jahve-nimi kytkeytyy nelikonsonanttiseen tetragrammiin יהוה. Jotakin erikoista symboliikkaa kätkeytyy myös kertomuksessa mainittuihin neljään virtaan.
THE SECOND GOD:
אלהים (Elohim) or God is introduced as the creator of the universe in the Elohistic creation story . Pagan worship needs it's own divine object... own god... and it cant' be the same as God's children have. We can find such an idol in the Yahwistic creation story, for יהוה אלהים (Yahweh Elohim) or Yahweh has been introduced in it. It is the same god whom Cain's family began to call about 235 years after creation or in the time of Enos (Gen. 4: 26).
The name Yahweh is connected with the four-lettered tetragrammaton יהוה. Something special symbolism has been hided in the four rivers mentioned in the story.
TOINEN YHTEISKUNTAJÄRJESTYS:
Elohistisen luomiskertomuksen mukaan Jumala (Elohim) loi miehen ja naisen tasa-arvoisiksi ja yhdenvertaisiksi. Jahvistisessa luomiskertomuksessa nainen on alistettu vahvasti miehen alapuolelle. Nainen näet muotoiltiin miehen alimmasta kylkiluusta.
Kun jakeessa 1. Moos. 2: 21 esiintyvästä hepreankielisestä sanasta תחתנה pudotetaan sen lopussa oleva suffiksi, jäljelle jää muoto תחתנ, joka on lähinnä sana תחתון eli alimmainen.
Luulenpa että lähes jokainen nainen voi vahvistaa tämän järjestyksen voimassaolemisen tänäkin päivänä joko omasta tai kanssasisartensa kokemuksista.
Naisen aseman uudelleen määrittämiseen tarvittiin näköjään toinen (2.) luomiskertomus!
THE SECOND SOCIAL ORDER:
According to the Elohistic creation story God (Elohim) made man and woman equal. In the Yahwistic creation story woman has been strongly dominated by man. You see woman was formed from the lowest rib of man.
When a suffix is dropped away from the word תחתנה in Gen. 2: 21, the stem תחתנ reminds mostly a word תחתון meaning the lowest.
I think that nearly every woman can confirm this kind of social order even today either from her own experience or experiences of her sisters.
It seems that the second creation story was need in order to determine woman's position again!
LOPUKSI:
Jahvistinen luomiskertomus ei voi olla täsmennystä elohistiseen kertomukseen, sillä se kertoo täysin eri ajankohdasta.
FINALLY:
The Yahwistic creation story is not qualification to the Elohistic creation story, for it tells totally about another time!
Täytyy olla jokin erityinen tarkoitus sillä, että kaikista maailman joista mainitaan vain NELJÄ jokea ja sillä, että kaikista maan antimista mainitaan vain kolme tuotetta: kulta, onyx ja bedellion. Se sopii täydellisesti pakanalliseen jumalanpalvontaan! Itämaan (pakanalliset) tietäjät toivat Jeesuksellekin (jumalalliselle kuninkaalle) lahjoina kultaa, mirhaa ja suitsuketta. Pakanuudessa kolminaista jumalaa pitää lahjoa persoonien määrän mukaan.
VastaaPoistaHuumoriakin tähän mahtuu: Piison ja Giihon "kiertävät" samoin kuin tetragrammin kaksi He-konsonanttia, Hiddekel eli Tigris "juoksee" kuin tetragrammin Wau ja Eufrat vain "on" pieni ja vaatimaton kuin tetragrammin Jod.
VastaaPoistaTapahtuupa ihmisille suuri tai pieni onnettomuus, aina sille etsijään SYY ja SYYLLINEN. On ilmeistä, että vedenpaisumuksen syyksi ja syylliseksi pantiin Eeva ja hänen tekonsa, vaikka olihan se Adamkin siinä mukana. Naista oli kuitenkin pakko rankaista. Ja se tehtiin jahvistisella luomiskertomuksella!
VastaaPoistaJos luemme ihmiskunnan historiaa, on pakko panna merkille se seikka, miten suurella innolla ja voimalla rakennettiin epäjumalille temppelitä, pyramideja yms. eri puolille maailmaa noin 2500 e.Kr eli heti vedenpaisumuksen jälkeen. Epäjumalanpalvelus pantiin kuntoon ensimmäiseksi suuren kataglysmin/katastrofin/tuhon jälkeen!
VastaaPoistaLoistava kirjoitus Helinä.
VastaaPoistaHienoja uusia näkökulmia Ehjeh ja Jahveh jumalien esiintymiseen raamatussa.
Jahvistisella luomiskertomuksella pästiin rankaisemaan ja alistamaan nainen. Se jahvistinen alistaminen jatkuu edelleen, siitä pitävät huolen Jahvea palveleva mies papisto. Miten mahtaa käydä nyt kun suomessa melkein kaikki papit ovat naisia ainakin aamuhartauksien pitäjinä radiossa. Mahtavatko naispapit ottaa käyttöönsä Ehjen Elohistisen luomiskertomuksen jossa mies ja nainen ovat tasarvoisia. Hauska nähdä heräävätkö naispapit tähän miesten kirjoittamaan naisia alistavaan luomiskertomuksen valheeseen.
Loistava kirjoitus Helinä, totuus lopulta voittaa valheen. Kauan sitä valhetta ovat miehet ylläpitäneet. K.A.
Kunpa edes yksilöt heräisivät näkemään vallalla olevan valheen!
VastaaPoista