perjantai 16. marraskuuta 2012

Toinen alku * The second beginning

Kuinka moni meistä onkaan kuvitellut, että toinen luomiskertomus on jonkinlaista tarkennusta ensimmäisen luomiskertomuksen loppuviikkoon, mutta niin ei todellakaan voi olla. Jahvistinen luomiskertomus (1. Moos. 2: 4b - 25) kertoo aikakaudesta, joka oli ainakin 1600 vuotta myöhemmin kuin se aika, jolloin ELOHIM loi taivaan ja maan. "Herra Jumalan" eli Jahven tekoset liittyvät aikaan, jolloin oli olemassa "Havilan maa" (1. Moos. 2: 11) ja "Kuusin maa"(1. Moos. 2: 13), ja tietenkin myös itse Havila ja Kuus. Keitä he sitten olivat?

I think that almost everyone of us has been thinking that the second creation story is a closer view to the end of the creation week in the first creation story, but it can't be so by any means. The Yahwistic creation story (Gen. 2: 4b - 25) is dealing with a period, which took place about 1600 years later than the time, when ELOHIM created the sky and the earth. The acts of "the Lord God" or Yahweh happened when there were also "the land of Havilah" (Gen. 2: 11) and "the land of Cush" (Gen. 2: 13 in Finnish), and of course Havilah and Cush themselves. Who were they then?

Kuus oli Haamin poika, joka oli yksi vedenpaisumuksesta pelastuneista Nooan pojista (1. Moos. 10: 6). Havila puolestaan oli Kuusin poika (1. Moos. 10: 7). Jahvistisen luomiskertomuksen kolmatta tärkeää miestä ei mainita nimeltä itse lumiskertomuksessa, mutta Baabelin valtias, joka muutti sitten Assuriin (1. Moos. 2: 14) ei ole kukaan muu kuin Nimrod (1. Moos. 10: 8 - 12), jonka sanotaan "syntyneen Kuusille" (1. Moos. 10: 8; 1. Aik. 1: 9, 10). Koska Nimrodin syntymä ilmoitetaan eri tavoin kuin muiden Kuusin poikien syntymä, on todennäköistä, että Nimrod oli joko Kuusin vaimon (mytologisten tietojen mukaan Semiramis ) tai Kuusin "äpärä" eli avioton lapsi.

Cush was a son of Ham, who was one of Noah's sons and saved in the arch (Gen. 10: 6). And Havilah was a son of Cush (Gen. 10: 7). The third and a very important man of the Yahwistic creation story has not been mentioned by name, but the ruler of Babel moving to Assyria (Gen. 2: 14) must be Nimrod (Gen. 10: 8 - 12; 1. Chron. 1: 9, 10). Because Nimrod has been mentioned separately from the other sons of Cush, it probably means that Nimrod was either "a son of a bitch" of the wife of Cush (Seiramis) or a bastard of Cush.

Jahvistisessa luomiskertomuksessa mainitut neljä jokea (Piison, Giihon, Hiddekel ja Eufrat) jakoivat kolmen miehen maa-alueita. Ne sijoittuivat Araratilta etelään, ja melko lähelle oletettua alkuperäisen Edenin paratiisin sijaintialuetta.

The four rivers mentioned in the Yahwistic creation story (Pison, Gihon, Hiddekel and Euphrat) were the limits of the domains of those three men. They were situated to the south from the mount Ararath and quite near to the location of the original paradise of Eden.

Arkin pysähdyttyä Araratille vesi peitti koko maata aivan samaan tapaan kuin se oli peittänyt RUACH ELOHIMIN  (1. Moos. 1: 2) aloittaessa luomisviikkoaan noin 1650 vuotta aikaisemmin.  Kun tulvavesi väistyi ja kuiva maa tuli vähitellen näkyviin, ja maa alkoi kasvaa kaikenlaista vihantaa, toistui ikään kuin komannen luomispäivän ihme (1. Moos. 1: 9 - 13). 

When the arch got stuck on the mount of Ararath everything was covered by water as it has been also 1650 years before when RUACH ELOHIM (Gen. 1: 2) started his creation. When the flooding water was sinking and the cry land gradually appeared, and green grass, bushes and trees grew up from the soil, the miracle of the third creation day was repeated (Gen. 1: 9 - 13).

Nooan joukot näkivät taivaankappaleet mitä ilmeisimmin paremmin kuin ennen vedenpaisumusta eläneet ihmiset, koska maata suojannut vesivaippa oli pudonnut vedenpaisumuksen yhteydessä alas, ja siksi taivaan tähtikuviotkin saattoivat näyttää ikään kuin uudeksiluoduilta "nooalaisten" mielestä, ja he saattoivat mielessään ajatella, että jotakin tuollaista oli tapahtunut myös neljäntenä luomispäivänä (1. Moos. 1: 14 - 19).

Most apparently the family of Noah saw the celestial bodies better than people living before the Flood, because the water, which had been protecting the earth, fell down during the Flood, and therefore Noah's people could see the heavenly bodies as new or recreated, and may be they thought that something like that happened also in the fourth creation day (Gen. 1: 14 - 19).

Kun lopulta koitti päivä, jolloin arkkiin sullotut eläimet voitiin päästää vapauteen, ja ne alkoivat taas lisääntyä "lajiensa mukaan" (1. Moos. 1: 24, 25), ihmiset saivat katsoa uudelleen kuin viidennen ja kuudennen luomispäivän ihmettä (1. Moos. 1: 20 - 25). Eipä siis ihme, että IHMINEN eli hepreaksi אדם = ADAM ryhtyi nimeämään eläimiä (1. Moos. 2: 19, 20), mutta kysymyksessä ei ollutkaan "ensimmäinen Adam" vaan kenties  "kymmenes Adam", sillä Nooa on Adamista kymmenes patriarkka (1. Moos. 5. luku).

And finally when the day came that all the animals from the arch were allowed to go free, and they began to multiply again "after his kind" (Gen. 1: 24, 25), people were able to watch at the miracle of the fifth and the sixth day again (Gen. 1: 20 - 25). Therefore it's no wonder if a MAN or אדם = Adam in Hebrew began to give names to the animals (Gen. 2: 19, 20), but it was not "the first Adam" but perhaps "the tenth Adam", for Noah is the tenth patriarch from Adam (the fifth chapter of Gen.).

Vaimon löytäminen tuohon aikaan oli varmaan hankalaa, sillä edellyttihän se sitä, että Nooan, Seemin, Haamin ja Jaafetin perheissä piti olla myös tyttöjä. Miesten oli solmittava avioliitto joko sisarensa, serkkunsa tai tätinsä kanssa. Kun sitten Nimrod syntyi, on hyvin luonnollista, että tuossa patriarkkaalisessa yhteiskunnassa alettiin miettiä keinoja naisten kurissapitämiseksi (miesten kurissapitäminenhän ei tule kysymykseenkään). Ja siinä tilanteessa  tuo elohistisen luomiskertomuksen kanssa ristiriidassa oleva kertomus "adamin kylkiluusta" mitä ilmeisimmin sitten sepitettiin. Täytyy vain ihmetellä, miten tehokkaasti tuo sepite on toiminut jo 4400 vuotta!

To find a wife must have been a troublesome task in those days, and therefore Noah, Shem, Ham and Japhet should have also daughters. Men have to marry with their sister, cousin or aunt. It's quite natural that in the society of the patriarchs men began to find out some means in order to dominate women, when Nimrod was born ( no question of to dominate men). Most apparently the story of "adam's bone" contradicted with the elohistic creation story was fabled in that situation. It's effective influence has been a great wonder even for 4400 years!








2 kommenttia:

  1. Huomenta Helinä.
    Kiitos jälleen tärkeästä ja avartavasta kirjoituksesta. Upeasti olet löytänyt vedenpaisumuksen jälkeisen toisen luomiskertomuksen ja ne neljä virtaa jotka mainitaan toisessa luomiskertomuksessa. Olet löytänyt upeasti raamatun toisen luomiskertomuksen joka ei oikeasti ollut mikään toinen luomiskertomus, vaan pelkästään sepitelmä luomisesta. Kiitos Helinä tärkeiden asioiden avaamisesta. K.A.

    VastaaPoista
  2. Hyvää huomenta, Kauko. Oletpa ollut aikaisin liikkeellä tänä aamuna.

    Jahvistissa luomiskertomuksessa annettu maininta "sateesta" on selvä viittaus siitä, että kysymys ei voi olla tämän maailman alusta.

    Kiitos kommentistasi, Kauko!

    VastaaPoista