lauantai 24. marraskuuta 2012

Muuttumaton Jumala ja Muutettu Jumala * The Constant God and the Changed God

Vastoin monia raamatullisia tekstejä, jotka koskevat Jumalan muuttumattomuutta ja ikuisesti samana pysymistä (Ps. 102: 28; Jes. 41: 4; 43: 10, 13; 44: 6; 45: 5, 14; 48: 12; Hepr. 1: 12), Jumalan kuva ja käsitys hänestä ovat muuttuneet selvästi Vanhan Testamentin ajoista. Yksijumaluuttaa alleviivaavat Vanhassa Testamentissa Decalogin neljä ensimmäistä käskyä (2. Moos. 20: 2, 3/ 20: 4 - 6/ 20: 7/ 20: 8 -  11) sekä juutalaisten uskontunnustus SHEMA (5. Moos. 6: 4, 5). Vanhan Liiton Jumala on YKSI! Juutalaiset, joille Jumala erityisesti ilmoitti itsensä, eivät ole koskaan uskoneet kuin yhteen jumalalliseen persoonaan.

Against many biblical texts concerning God's constancy (Ps. 102: 27; Isa. 41: 4; 43: 10, 13: 44: 6; 45: 5, 14; 48. 12; Hebr. 1: 12) the image of God has been changed since the times of the Old Testament. Monotheism has been underlined in the Old Testament by the four commandments of the Decalogy (Ex. 20: 2, 3/ 20: 4 - 6/ 20: 7/ 20: 8 -11) and the SHEMA or the Jewish Creed/Confession (Deut. 6: 4, 5). God of the Old Covenant is ONE! The Jews to whom God namely expressed himself  never believed but in one divine person.

Kuitenkin Uudessa Liitossa Jumalia/jumalallisia persoonia näyttää olevan KOLME, mutta siitä huolimatta myös kristillisyyttä kutsutaan monoteismiksi vastakohtana polyteismille. Kaksi Jumalaa/jumalallista persoonaa on kuitenkin ilmestynyt jostakin VASTOIN JUMALAN VAKUUTUSTA; että ennen häntä ei ole ollut toista Jumalaa, eikä hänen jälkeensä tule ketään toista Jumalaa (lue em. jakeet uudelleen!). Kaksi Jumalaa näyttää siis ilmestyneen tyhjästä, mutta liekö se ensimmäinenkään sama kuin Vanhan Liiton puolella!

However it seems to be THREE Gods/divine persons in the New Covenant, but in spite of that Christianity is called monotheism as a contrast to polytheism. But two Gods/divine persons have appeared from somewhere AGAINST GOD'S ASSURANCE; before me there was no God formed, neither shall there be after me (read the texts above once more!). It seems that two Gods have appeared from nothing but I wonder is it even the first one the same as in the Old Covenant!

Uuden Liiton kolme Jumalaa (Isä, Poika ja Pyhä Henki) on määritelty Nikean (325) ja Konstantinopolin (381) kirkolliskokouksissa... vastoin Jumalan muuttumatonta sanaa ja ilmoitusta. Samalla kun kolminaisuusoppia alettiin korostaa ja pakottaa kristinuskon keskeiseksi opiksi, monoteismin tunnustaminen kiellettiin ja juutalaisia alettiin vainota.

The three Gods of the New Covenant (Father, Son and the Holy Ghost) have been set out in the Councils of Nicaea (325) and Constatinople (381)... against God's constant word and notification. When the trinity became to be emphasized and pressed as the focus of Christianity it was forbidden to confess monotheism and the Jews were persecuted.

Vuonna 323 kristinuskosta tehtiin Rooman valtionuskonto, ja kaikki muut uskonnot kiellettiin ja juutalaisten julkinen vainoaminen alkoi. Tosin jo vuonna 306 kirkon johtajat olivat päättäneet Espanjan Elvirassa pitämässään kokouksessa, että kaikenlainen yhteydenpito juutalaisiin kielletään. Tuon kokouksen jälkeen vainonhenki sai merkittävää vahvistusta Nikean kirkolliskokouksessa 325, kun sen päätteeksi annettiin kehotus välttää kaikkea yhteyttä noiden "halveksittavien ihmisten" kanssa, ja kehotuksen tueksi Konstantinus Suuri karkoitti kaikki juutalaiset pois Rooman kaupungista.

In 323 Christianity was made the official religion in Rome and other religions were banned and the persecution of the Jews came on. Although the church leaders had already decided in 306 in Elvira of Spain that all kinds of contacts with the Jews must be banned. After that meeting the persecution was strengthened in the council of Nicaea 325 with a request to avoid all kinds of contacts with those "abject people" and Constantine the Great drove the Jews away from the city of Rome.

Kirkkoisät eivät tunne edes häpeävän Jumalan oman ilmoituksen ja jumalakäsityksen muuttamista. Kolminaisuusopin puolestapuhujana tunnettu Gregorius Nazianzilainen (329/330 - 389) on sanonut mm. näin: "Vanhan Testamentin tehtävänä oli monoteismin vakiinnuttaminen, ja olisi ollut vaarallista puhua useammasta yhdessä, ennen kuin tämä päämäärä oli saavutettu." Tämä lausuntohan paljastaa kirkonmiesten vehkeilyn ihan avoimesti! Voivatko kuolevaiset ihmiset ylipäätään päättää jumaluudesta, tai määritellä Jumalaa, jota kukaan ei ole nähnyt?

It seems that the church fathers don't even be ashamed because of the change concerning  God's own notification and his image. Gregory Nazianzian  (329/330 - 389) known as the supporter of the trinity has said: "The mission of the Old Testament was to establish monotheism and it would have been even dangerous to speak of more in one before this aim was gained." This statement reveals openly the scheming of the church leaders! Could it even be possible for a mortal man to determine the deity or to specify God, whom nobody has ever seen?

Monoteistiseksi määritelty kolminaisuusoppi on mielestäni kuitenkin selvä jatkumo pakanuudessa tunnetuille triadeille (kolmiryhmille). Egyptiläinen triadi (Isis, Osiris, Horus) muodostaa linkin kolmiryhmien ja kolminaisuusopin välillä, sillä juuri Egyptissä keksittiin, että Isis, Osiris ja Horus ovat "salatulla tavalla yhtä", ja onhan siinäkin kolme yhdessä ja yksi kolmessa!

I think that the trinity even determined as monotheism is a clear continuum to the pagan triads. The Egyptian triad (Isis, Osiris, Horus) forms a link between the triads and the trinity, because it was just in Egypt where they discovered at first that Isis, Osiris and Horus are "one in some secret way", and even there three are one and one is three.

Salaisuus on mysteeri, ja mysteerit on aina liitetty sakramentteihin. Pakanauskonnoissa samoin kuin kristillisyydessäkin sakramentit ovat keskeisessä asemassa, sillä sakramentin mysteeri (=salaisuus) yhdistää sakramenteilla vihityt toisiinsa ja jumaluuteen... eli tekee heistä "salatulla tavalla yhtä". 

A secret is a mystery, and mysteries have always been connected with sacraments. In paganism like in Christianity as well the sacraments have an important role, for the mystery of sacrament (= secret) joins together the dedicated ones with the deity... or makes them "one in some secret way".

Teofilus Aleksandrialainen käytti ensimmäisenä termiä "kolminaisuus", mutta kirkkoisä Tertullianus (160 - 220 Pohjois-Afrikassa) alkoi tehdä sitä tunnetuksi puhuessaan jumaluuden kolmen persoonan keskinäisestä suhteesta. Athanasioksen uskontunnustuksessa (400 - 500 - luvulla) määriteltiin, että "on yksi Jumala kolmessa persoonassa ja kolme persoonaa yhdessä Jumalassa."

Teophile from Alexandria was the first to use the term "trinity", but the church father Tertullian (160 - 220 in the North- Africa) began to popularise/launch it in his speeches about the interrelationship of the three divine persons. The Creed of Athanasios (in the 5th and 6th century) has an expression " there is one God in three persons and three persons in one God."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Athanasioksen_uskontunnustus 

http://en.wikipedia.org/wiki/Athanasian_Creed

Miten kolme on yksi tai yksi on kolme? No, tietenkin tuota matemaattista tai uskonnollista mahdottomuutta voidaan aina perustella "jumalallisella salaisuudella"... juuri niin kuin pakanuudessakin tehdään! Salaisuuttahan ei tarvitse edes yrittää selittää! Mutta eikö myös egyptiläistä triadiuskontoa voitaisi sitten kutsua monoteismiksi, koska myös siinä kolme on yksi? 

How can three be one or one three? Of course this kind of mathematic and religious impossibility can always be explained by "a divine secret"... just as in paganism, too! Nobody need not even to try to explain a secret! But isn't the Egyptian triad also monotheism, because three is one also in it?

Näin päästäisiin samaan lopputulemaan kuin okkultistisessa Shem-ha-Mephorasissakin, jossa on esitetty, että kaikki jumalat ovat yksi, eikä ole olemassakaan mitään korkeampaa Luojaa tai Lunastajaa, vaan kaikki jumaluus on vain ihmisen mielikuvituksen tuotetta.

In this way we'll get a similar summary as in Shem-ha- Mephorash, which explains that all gods are one and there is no higher Creator nor Redeemer, for the deity comes of mere human imaginary.

Minä haluan kuitenkin alleviivata kaikilla kirjoituksillani sitä seikkaa, että meidän on parasta tehdä selvä ero YHDEN AINOAN JUMALAN (Luoja-Lunastajan) oman ilmoituksen ja kaikkien inhimillisten oppien välillä.

But I want to stress with all my texts the fact, that it's better for us to differentiate clearly the notification of THE ONE AND THE ONLY GOD (Creator-Redeemer) from all human doctrines.

JUMALA, joka on sanallaan luonut meidän maailmamme (1. Moos. 1: 1) ja myös sen ulkopuolisen universumin, on HENKI (Joh. 4: 24), ja hän kykeni käynnistämään myös Marian raskauden sanallaan (Joh. 1: 14). Näin syntyi Jeesus, joka ei ole Jumala, koska hänen perimänsä on äitinsä puolelta inhimillistä perua. Jumalahan ei synny eikä kuole, Jumalalla ei ole alkua eikä loppua, eikä juumaluuteen liity inhimillisiä tarpeita (esim. ruuan ja unen tarve). Mutta inhimillisyys on rajallista!

God who created this world by his word (Gen. 1: 1) as well as the universe around it, he is a SPIRIT (John 4: 24), and he was able to activate Mary's pregnancy by his word (John 1: 14). Jesus was born in this way, and he is not God, because his genotype is human through his mother. No birth nor death is connected with God's life, for God has no beginning nor end, no human needs (food, sleeping) are joined with the deity. But humanity has limits!

Henki/Pyhä Henki... ei siis Pyhä Kummitus...  (jumalallinen perimä Isä-Jumalalta SANAN kautta) on ollut Jeesuksen olemuoto ylösnousemuksen jälkeen (Joh. 14: 16 - 20). Ruumiissa ollessaan Jeesus oli meidän "ensimmäinen puolustaja" ja Henkenä hän on meidän "toinen puolustajamme".

Spirit/Holy Spirit... not the Holy Ghost... (the divine genotype from Father-God through his WORD) has been the state of Jesus after his resurrection (John 14: 16 - 20). When living in a human body Jesus was our "first advocate" and as a Spirit he is our "second advocate".

Inhimillisen perimänsä vuoksi Jeesus kutsuu meitä "veljikseen ja sisarikseen" (Matt. 12: 50) ja samasta syystä häntä kutsutaan puolestaan "Ihmisen Pojaksi". Jeesuksen suhde Jumalaan oli syntymästä alkaen äärettömän vahva (Luuk. 2: 52), ja niin tietenkin piti ollakin, sillä Jumalan hänelle uskoma tehtävä oli poikkeuksellisen vaikea. Paavali kutsui Jeesusta "välimieheksi", "ihmiseksi"(1. Tim. 2: 5) ja "toiseksi/viimeiseksi Adamiksi" (1. Kor. 15: 45).

Because of his human genotype Jesus calls us "brothers and sisters" (Matthew 12: 50) and for the same reason he is called "the Son of Man". Jesus' relationship with God was very strong even from the beginning (Luke 2: 52), and of course it should be, for the task God gave to him was also exceptionally difficult/hard. Paul called Jesus "mediator","man" (1. Tim. 2: 5) and "the second/last Adam" (1. Cor. 15: 45).

Kuoleman voittaminen oli Jeesukselle mahdollista vain kiinteässä ja vahvassa suhteessa Jumalaan. Jeesus kutsui Jumalaa "Isäkseen" (Matt. 26: 39)... ja myös "lähettäjäkseen" (Joh. 17: 3). Kuoleman voittaminen ja ylösnousemus tuotti Jeesukselle oikeutetusti nimen "Jumalan Poika" (Room. 1: 4).

To defeat the death was possible for Jesus only by the help of a keen and strong relationship with God. Jesus called God "Father" (Matthew 26: 39)... and also "sender" ("who has sent" John 17: 3). Jesus is called "the Son of God" because of the victory over the death and his victorious resurrection (Rom. 1: 4).

Ilmestyskirjan kirjoittaja, Johannes, on yksi Jeesusta seuranneista galilealaisista miehistä. Hän ei puhu kirjoituksissaan sanallakaan kolmesta jumalallisesta "persoonasta"... eikä edes kahdesta. "Karitsa" on Johanneksen käyttämä nimi Jeesuksesta, koska hän ymmärsi Jeesuksen olevan Jesajan kirjassa ennustettu ihmiskunnan syntien sovittaja (Jes. 53. luku). ja jo Eedenissä luvattu "vaimon siemen" (1. Moos. 3: 15). Kuvatessaan Jumalan valtaistuinsalia hän näki siellä Jumalan ja Karitsan (Ilm. 4. ja 5. luku)! Pelastus tulee siis Jumalalta Jeesuksen kautta/Jeesuksessa.

John was one of Jesus' disciples and he wrote the book of Revelation. He never speaks about three divine "persons"... nor about two. "Lamp" is the name he is using of Jesus, because he has understood that Jesus is the Redeemer promised by Isaiah (the 53th chapter of Isaiah) and "the seed of a woman" (Gen. 3: 15) foretold even in Eden. When he described God's throne room he saw there God and the Lamp (the 4th and the 5th chapter of Revelation). Salvation is given for us by God through Jesus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti