tiistai 6. joulukuuta 2011

VALTAVA HENKI * AN ENORMOUS SPIRIT

Olen kuullut hyvin usein kolminaisuutta perusteltavan hepreankielisen Jumala-nimen (ELOHIM אלהימ)
monikkomuodolla. Väite ei ole hätkäyttänyt minua, koska olen kuullut myös, että jokainen ELOHIM-sanaan liittyvä verbi on kuitenkin yksikössä. Kysymyksessä onsiis vain YKSI TEKIJÄ!

I have heard many times that people argue the trinity by the plural form of the Hebrew word (ELOHIM אלהימ) meaning God. I don't have minded of that claim, because I have also heard that evry verb with the word ELOHIM is in singular form. Therefore there is only ONE ACTOR!

Tässä kirjoituksessa en puutu enempää verbeihin, vaan haluan tarkastella itse ELOHIM-sanaa. 

In this blog text I don't write any more of verbs but I'd like to look at the word ELOHIM closer.








Kuten yllä olevasta kuvasta voimme nähdä sana ELOHIM (yliviivattu punaisella) esiintyy raamatun ensimmäisessä luvussa todella monta kertaa; koko luvussa yhteensä 32 kertaa.

In the picture above we'll see that the word Elohim (in red) appears many times in the first chapter of the Bible; 32 times in the whole chapter.








Sanakirjaotteesta puolestaan näemme, että ELOHIM merkitsee JUMALAA (yhtä Jumalaa/jumalaa). Samaa sanaa on käytetty raamatussa myös mooabilaisten jumalasta, jonka nimi on Kemos.

In the citation from a wordbook we'll read that ELOHIM means GOD (one God/god). The same word is used in the Bible also of Kemos, the god of Moab.

Heprean opinnoissani olen päässyt niin pitkälle, että pystyn erottamaan yksikön ja monikon sanat toisistaan. Feminiinisten nimisanojen monikon tunnus on -ot ja maskuliinisten nimisanojen tunnus on -im.

I can already identify the plural nouns from the singular nouns in Hebrew. The ending of feminine is -ot and the ending of maskuline is -im.

Heprean kielen erikoisuutena on ns. duaali, jota käytetään asioista, joita on kaksi (silmät, korvat, jalat, kädet). Duaalin tunnus on maskuliinissa -ajim ja feminiinissä -ajim tai -tajim. 

Dual is a special form in Hebrew; it's used of two things (eyes, ears, hands, feet). The ending of dual is -ajim in maskuline , and -ajim or -tajim in feminine.

Duaalia käytetään aina, kun jotakin on enempi kuin yksi mutta vähemmän kuin kolme. Monikkomuotoja (fem. + mask.) käytetään puolestaan kaikista, joita on enemmän kuin kaksi.

Dual is used always when it's question of more than one but less than three. Plural is used of more than two.

Sana ELOHIM on todellakin maskuliinin monikkomuoto. Mutta miten sitä voitaisiin käyttää perusteluna sille väitteelle, että jumaluudessa on KOLME persoonaa? Samaa muotoahan käytetään 4:stä, 5:stä, 6:sta.... 60:sta... 900:sta... 5000:sta... 8000000:sta... äärettömästä määrästä persoonia!

Indeed the word ELOHIM is maskuline in plural. But how could it be used as an argue on the claim that the deity consist of THREE persons? The same form is truely used of 4,5,6... 60... 900... 5000... 8000000... unlimited number of persons!

Mutta Jumalahan on ÄÄRETÖN, rajaton! Olisiko sana ELOHIM ymmärrettävä ennemminkin adjektiivin kaltaisena sanana esim. VALTAVA? Opettajani käyttämä Heprea-Englanti -sanakirja paljastaakin mielenkiintoisen käännöksen sanoille "Jumalan Henki" (1. Moos. 1: 2) RUAH ELOHIM רוח אלהימ. Nimittäin "ENORMOUS SPIRIT/ WIND" eli VALTAVA HENKI/TUULI.

Indeed God is INDEFINITE, limitless! Could it be better to see the word ALHIM as an adjective for example ENORMOUS? My teachers Hebrew-English wordbook gives an interesting translation of the words "God's spirit" (Gen. 1: 2) RUAH ELOHIM רוח אלהימ. It is "ENORMOUS SPIRIT/ WIND".


"... Taivas on minun valtaistuimeni,
ja maa on minun jalkojeni astinlauta.
Mikä olisi huone, jonka te minulle rakentaisitte,
mikä paikka olisi minun leposijani?" (Jes. 66: 1)

"...The heaven is my throne, and the earth is my footstool: what kind of house will you build to me? and what place shall be my rest?" (Isa. 66: 1)

4 kommenttia:

  1. Kauko Allén facebookissa:
    Hienosti perusteltu kirjoitus aiheesta ELOHIM. RUAH ELOHIM, JUMALAN HENKI. "ENORMOUS SPIRIT/WIND" VALTAVA HENKI/TUULI. Tämä ajattelu inspiroi minua valtavasti jo 90-luvun lopulla kun aloin syventyä tähän ajatteluun, ja tutkimaan näitä asioita. Käykää lukemassa Helinän blogi. Jännittävä kuva Universumin luojasta ja työstä. Kiitos Helinä Jokinen hienosta kirjoituksesta.


    Helinä Jokinen facebookissa:
    Kiitos kommentistasi, Kauko. Henki on kuin maapalloa peittävä vesi tai alati laajeneva avaruus. On mielenkiintoista todeta, että heprean kielessä sanat "vesi" ja "ilma" ovat aina duaalissa (ei koskaan yksikössä)... sana "Jumala"/ELOHIM on puolestaan monikkomuoto (ei yksikkö)

    VastaaPoista
  2. Helinä. Olen lukenut näitä hienoja kirjoituksiasi. En ole vielä päässyt loppuun asti. Olet huikean tuottelias kirjoittaja ja ajattelija. Ehkä en koskaan ehdi lukea kaikkea kirjoittamaasi Blogit ovat hurjan sekavia ja sinulla on hurjan monta blogia. En koskaan ole ihan varma mitä olen kulloinkin lukemassa. Saan kylläkin otteita sieltä ja täältä. Sirpaleita ajatuksistasi. En nytkään tiedä olenko ajatustesi alku vai loppupäässä. Olen oppinut lukemaan kirjoja, niissä alku on alussa ja loppu on lopussa, kaikki muu on siinä välillä. Sinulla on paljon blogeja ja paljon kirjoituksia. En oikein koskaan tiedä olenko lukemassa sitä vai jotakin muuta kirjoitusta. Yritän keskittyä kaikkeen jälleen uudelleen. Olet tuotteliain henkilö mitä maa päällään kantaa. Olet uskomaton sanan tuottaja. Kiitos antamistasi tiedoista. Yritän koota ajatuksiani ja lukea kaiken uudelleen.

    VastaaPoista
  3. Päivämääristä päätellen olen jälleen lukenut hyvin vanhan kirjoituksesi. Ehkäpä vuoden takaisen. Ehkä joskus löydän uusimmat kirjoituksesi.

    VastaaPoista
  4. Hei, Kauko!
    Kiitos vierailustasi blogillani ja kommenteistasi!
    Blogeilla uusin kirjoitus tallentuu ensimmäiseksi.
    Tällä blogillani (Deep Waters) kirjoitan etupäässä Jahveen liittyviä juttuja. Ilmeisesti etsit kuitenkin viimeisimpiä kirjoituksiani Ehjee'stä. Ne löytyvät toiselta blogilta, jonka nimi on At a Fountain. Löydät sen profiilini kautta.

    Tuosta sanojen määrästä sen verran, että "sanasuoni" avautui, kun tajusin kristikunnassa vallitsevan suuren eksytyksen Jumalan nimeä koskien. Siihen vaikutti taas eräs mieshenkilö nimelta Kauko Allén.

    VastaaPoista