Pakanauskontojen jumalakäsitteeseen liittyy sana triadi eli jumaluuden kolme persoonaa; isä, äiti ja poika.
Pagan godhoods are called triads, which refer to three persons of deity; father, mother and son.
Tässä kirjoituksessani väitän, että sellainen ajatusmalli kuuluu myös kristinuskoon. Minua kummastuttaa suunnattomasti se, että kristinuskoa sanotaan monoteistiseksi uskonnoksi, vaikka siunauksissa ja rukouksissa käytetään sanamuotoa "Isän JA Pojan JA Pyhän Hengen nimeen." Noita kolmea persoonaa (Isä, Poika, Pyhä Henki) kutsutaan sitten YHDEKSI JUMALAKSI.
In this blog text I'm claiming that we can find such a triad also in Christianity. How can Christianity ever be monotheism, if the blessings and praeyers end "In the name of the Father AND the Son AND the Holy Ghost." How can those three (Father, Son, Holy Ghost) be ONE GOD?
Väitteeni on tarkalleen ottaen seuraava: Pyhä Henki edustaa äitiä/vaimoa/jumaluuden feminiinistä osapuolta.
Pagan godhoods are called triads, which refer to three persons of deity; father, mother and son.
Tässä kirjoituksessani väitän, että sellainen ajatusmalli kuuluu myös kristinuskoon. Minua kummastuttaa suunnattomasti se, että kristinuskoa sanotaan monoteistiseksi uskonnoksi, vaikka siunauksissa ja rukouksissa käytetään sanamuotoa "Isän JA Pojan JA Pyhän Hengen nimeen." Noita kolmea persoonaa (Isä, Poika, Pyhä Henki) kutsutaan sitten YHDEKSI JUMALAKSI.
In this blog text I'm claiming that we can find such a triad also in Christianity. How can Christianity ever be monotheism, if the blessings and praeyers end "In the name of the Father AND the Son AND the Holy Ghost." How can those three (Father, Son, Holy Ghost) be ONE GOD?
Väitteeni on tarkalleen ottaen seuraava: Pyhä Henki edustaa äitiä/vaimoa/jumaluuden feminiinistä osapuolta.
Väitteeni tueksi olen poiminut eräitä otteita internetistä.
Precisely my claim is: The Holy Ghost/Spirit represents the divine feminine person/mother/wife. I'll argue my claim with some citations from internet.
Precisely my claim is: The Holy Ghost/Spirit represents the divine feminine person/mother/wife. I'll argue my claim with some citations from internet.
Ensimmäinen ote on vironkielisen raamatun tekstistä 1. Moos. 1. luvusta. Toisessa jakeessa lukee viroksi/eestiksi "JUMALA VAIM" siinä kohdassa, missä suomalaisessa tekstissä lukee "Jumalan Henki".
The first citation is from the first chapter of Genesis in the Estonian Bible. We can read in the second verse "JUMALA VAIM" meaning "God's spirit". NOTE: "vaimo" is "wife" in Finnish.
VAIM merkitsee Viron kielessä "henkeä", ja NAINE puolestaan "vaimoa". Molemmat sanat ovat kulkeutuneet Suomenlahden pohjoispuolelle lainoina, ja viittaavat täällä feminiiniseen persoonaan.
The Estonian word VAIM means "spirit" and the Estonian word NAINE means "wife". Both of those words (vaimo and nainen) are used also in Finland and they refer to a feminine/female person.
The Estonian word VAIM means "spirit" and the Estonian word NAINE means "wife". Both of those words (vaimo and nainen) are used also in Finland and they refer to a feminine/female person.
Kaksi seuraavaa otetta on on poimittu vaimo-sanan etymologiaa koskevasta kirjoituksesta.
The next two citations are dealing with the ethymology of the word "vaimo".
Pankaamme merkille kantauralilainen lähtökohta; "itse", "sielu". Naistahan pidetään "kodin hengettärenä" ja "perheen sieluna".
Let's notice the original meaning of the word; "self", "soul". Very often we do call ladies "the spirit of home" or "the soul of the family", don't we!
Viimeinen ote löytyy Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen sivulta Maija Länsimäen kirjoituksesta.
In the last citation the author is telling that even vibration of muscles and eyes (tic) come from the same root word.
Eikö totta, että Jumalan Hengen (Vaim) vaikutus mielletään yleensä jonkinlaisena lämpönä tai värähtelynä ihmisen kehossa! Olisiko Pyhän Jumalan (Ehjee) läsnäolo todella tunnistettavissa joidenkin fyysisten värinöitten avulla?
Isn't it true that usually people feel God's Spirit (VAIM) as some kind of vibration or warmth on their body! Could it be possible that the presence of the Holy God (Ehyeh) is only physical vibration?
Olen kirjoittanut jo aikaisemmin Thinking-blogillani nuoruuteni hihhulikokemuksista, joihin sisältyi fyysisiä tuntemuksia yms. Mutta elämänkokemuksen myötä olen oppinut ymmärtämään tuollaisen hengellisyyden suureksi ja vaaralliseksi harhaksi!
I have already written on my Thinking-blog about the scam experiences in my youth consisting also physical feelings etc. But now I'm older and I can understand that such experiences are dangerous and a big lie!
Ymmärrän, että Jumala on YKSI persoona (5. Moos. 6: 4; Joh. 10: 30) ja että hän itse on HENKI (Joh. 4: 24). Jumalallinen rakkaus on itsensäuhraavaa (2. Kor. 5: 19), eikä sitä voi sekoittaa tämän maailman rakkauskäsitteeseen, jossa on aina päällimmäisenä seksi. Juuri tuohon maailmalliseen (okkultistiseen) jumaluuden kuvaan liittyvät myös kaikki kolminaiset jumaluudet... kolminaisuudet!
I think that God is ONE person (Deut. 6: 4; John 10: 30) and that he himself is a SPIRIT (John 4: 24). God's love is just the opposite of selvish (2. Cor. 5: 19), because he descended himself to save the mankind. We must never mix it with the secular/profane love expressed with sex. Every triad represents the profane (occultic) love... even the Trinity in Christianity!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti