perjantai 13. kesäkuuta 2014

Vieläkin siitä Nimestä * Still about the Name

"Modernissa juutalaisessa uskonnossa yksi hyvin keskeinen oppi on Jumalan nimen tuntemattomuus ja ihmiselle saavuttamaton pyhyys... Moderni juutalainen uskonto opettaa, että Jumala on saattanut oman nimensä unohduksiin kaikilta ihmisiltä, koska ihmiset eivät ole arvollisia tuntemaan Hänen pyhää nimeään. Juutalaiset rabbit suhtautuvat asiaan jopa niin vakavasti, että he opettavat Jumalan nimen lausumisen tai sen merkityksen tutkimisen olevan kadotukseen johtava kuoleman synti." (Raamattu 2005)

"The unfamiliarity of God's name and the sanctity overhead human pursuit is a central doctrine in the modern Jewish religion. The modern Jewish religion teaches that God has caused every people to forget his name, because people are not worthy to know his holy name. The Jewish rabbis take it seriously and they teach that to study the meaning of God's name and how to pronounce it is a mortal sin leading to destruction." (Raamattu 2005)

************************


Kirjoitan nyt vielä tämänkin ihmettelyni siitäkin huolimatta, että modernin juutalaisuuden edustajat ovat saattaneet langettaneet ylleni jo kadotuksen tuomion, kun kyselen ja ihmettelen tetragrammin merkitystä ja sen mahdollista oikeaa lausumistapaa.

I'll write even this blog text although the modern Jews may have judged me to destruction, because I'm asking and wondering the meaning of the Tetragrammaton and how to pronounce it.

Ihmisten maailmassa jokaista yksilöä kutsutaan sillä nimellä, millä tämä itse esittäytyy. Minun nimeni on Helinä, enkä kyllä tykkäisi, jos minua alettaisiin kutsua virallisesti esim. nimellä "Hän, joka helisee." Ihmisten on syytä käyttää minusta oikeaa nimeä, mikäli tahtovat osua oikeaan henkilöön.

In the human world every single person is called by the name he/she has presented. My name is Helinä/Tinkle/Jingle, and I do not like if I would officially be called "she who tinkles/jingles". People should use my right name, if they want to refer to the right person.

Jumalan kohdalla tämä sääntö ei näytä toteutuvan. Jumala ilmoitti selkeästi nimensä olevan EHJEE (2. Moos. 3: 14), mutta tuo nimi on väännetty välittömästi seuraavassa jakeessa muotoon Jahve (2. Moos. 3: 15), ja tuota jälkimmäistä muotoa on viljelty läpi Vanhan Testamentin melkein 7000 kertaa.

It seems to me that this rule doesn't work with God. God informed very clearly that his name is EHYEH (Ex. 3: 14), but already in the next verse it has been changed to Yahweh (Ex. 3: 15), and this form has been used in the Old Testament almost 7000 times.

Kuten jo tiedämme Ehjee = Minä olen. Tuo minä-muodossa oleva nimi antaa ymmärtää, että sen  valitsi ja antoi Jumala itse. Jahve = "Hän saattaa tulemaan (joksikin)"... jonka jotkut vääntävät heprean kieliopista piittaamatta jopa muotoon "Hän on"... ja tuo hän-muodossa oleva nimi viittaa selvästi siihen, että se on ihmisten Jumalalle keksimä nimi. 

As we know already Ehyeh = "I am." That name in the first person of singular implies that God himself chose and gave that name. Yahweh = "He makes to become (to something)"... which has even distorted to the form of "His is" ignoring totally the Hebrew grammar... and the form in the third person of singular proofs clearly that people have invented that name.

Mikä Jumalan itsensä ilmoittamassa Ehjee-nimessä on niin vaikeaa, ettei sitä voida käyttää? Vastausta ei taida löytyä! 
What is so difficult in the name Ehyeh, that it could not be in use? No answer!

Miksi selvämerkityksinen Ehjee-sana on pitänyt korvata epämääräisellä tetragrammilla, joka on täysin inhimillinen väännös Jumalan ilmoittamasta nimestä? Vastausta ei taida löytyä tähänkään kysymykseen! 
Why, Ehyeh, the word of the clear significance has been replaced by the obscure Tetragrammaton, which is a man-made contortion of God's name? No answer!

Milloin tetragrammin lausumisesta mahtoi tulla epäselvyyttä... tuleeko se lausua Jahve vai Jehova? Mahtaako tähänkään kysymykseen löytyä vastausta!
When did the obscurity begin how to pronounce the Tetragrammaton... Yahweh or Jehovah? Could it be there is an answer to this question!

Justinus Marttyyri (100/114 - 162/168) tunsi pyhät kirjoitukset ja niiden kautta mitä luultavimmin myös tetragrammin, mutta hän oli sitä mieltä, että Jumalaa "ei kutsuta millään annetulla nimellä."

Justinos the Martyr (100/114 - 162/168) knew the holy scriptures and most obviously even the Tetragrammaton, but he was thinking that we can't call God by any name.

Teologi Clement (n. 150 - 215) kirjoitti tetragrammin lausumisesta: "se nelikirjaiminen nimi... lausutaan (kreikaksi) 'IAOUE', joka on käännettynä 'hän joka on ja tulee olemaan'." (Stromata, osa 5, luku VI). Lausumistapa puoltaa muotoa Jahve.

A theologian Clement (150 - 215) wrote about the pronunciation of the Tetragrammaton: "the four-lettered name... is pronounced (in Greek) 'IAOUE', and it means 'he who is and shall be'." (Stromata volume 5, chapter VI). This pronunciation refers to Yahweh.

Cyrrhuksen piispa Theodorent (393 - 460) kirjoitti, että Jumalan nimi lausutaan (kreikaksi) "IABE" (2. Mooseksen kirjan kommentaari). Lausumistapa puoltaa muotoa Jahve.

Theodorent, he bishop of Cyrrhus (393 - 460) wrote that God's name is pronounced (in Greek) "IABE" (The commentary of Exodus). This pronunciation refers to Yahweh.


Yhdelläkään noista kolmesta miehestä ei näytä olevan tietoa tetragrammin lausumisongelmasta. Milloin tetragrammin konsonanttien alapuolelle alettiin kirjoittaa vokaalit Shewa (puolivokaali e) ja Qamets (täysvokaali a)? Tuolla vokalisaatiolla vihjattiin, että tateragrammi tulisi lausua muodossa Jehvah/Jehova. Ja milloin heprean kieleen keksittiin sääntö, ettei "Jod-kirjaimen jälkeen tuleva puolivokaali voi olla 'a' eli Hatef Patah." Se antaa siis ymmärtää, ettei tetragrammin ensimmäinen vokaali voi olla a.

None of those three men has no problem how to pronounce the Tetragrammaton. When did these vowels appear under the consonants: Shewa (reduced e) and Qamets (reduced a)? This vocalization refers to Jehvah/Jehovah. And when the Hebrew rule was made that the reduced 'a' (Hateph Pathach) can't follow the consonant Yod. It means that the first vowel can't be a.

Tiedämme sen, että ns. masoreetit (700 - 1100 j.Kr.) keksivät heprean neliöfontin vokalisaation.

We know already that the Masoretes (700 - 1100 A.D.) invented the vowels under the Hebrew square font.

Kuten viisaat ja oppineet ovat meille kertoneet/kirjoittaneet, tetragrammin vokalisaatio otettiin sanoista ha-Shem, Adonai ja Elohim, ja sillä suositettiin lausuttavaksi jotakin noista nimistä tetragrammin kohdalla. 

As the wise and educated people have told/written us, the vocalization of the Tetragrammaton was taken from the words ha-Shem, Adny and Elohim, which were the words the Jews used instead of the Tetragrammaton.

Ihmettelen vain, miten  ja milloin ihmisten Jumalalle keksimästä nimestä tuli niin pyhä, ettei sitä saanut edes lausua! Ja vielä enemmän ihmettelen sitä, että Jumalan oma nimivalinta on unohtunut lähes kokonaan!

I'm just wondering how and when the man-made name of God become so holy that it couldn't be pronounced at all! And much more I'm amazed that God's own choice to his name has almost totally been forgotten!

Niin ja miksi modernin juutalaisen uskonnon tarvitsee pelotella meitä helvetillä? Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi!

And why the modern Jewish religion has a reason to frighten us by the Hell? "Judge not, that ye be not judged."






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti