perjantai 1. marraskuuta 2013

Muistammeko vedenpaisumusta * Do we remember the Flood

Suomalaisessa kalenterissa marraskuun 2. päivä on "pyhäinpäivä"... vanhalta nimeltään "pyhäinmiestenpäivä". Se on luterilainen tapa muistella kuolleita omaisia ja käydä viemässä esim. kynttilä haudalle.

In the Finnish calendar the second of November is "All Saints Day"… or like earlier "All Saint Men's Day." It's a Lutheran custom to remember dead relatives and take a candle to a tomb etc.

Samaan aikaan Suomen katoliset viettävät "kaikkien poisnukkuneiden uskovien muistopäivää", ja sitä seuraavana sunnuntaina "kaikkien pyhien juhlaa" eli "pyhäinpäivää." 

At the same time the Finnish Catholics have their own feast for "all the dead believers" and after that a feast for "all the holy ones."

Latinalisessa Amerikassa marraskuun 1. tai 2. päivä on "kuolleiden päivä" (Día de los MuertosDía de los Difuntos tai vain Día de Muertos), jolloin mm. syödään sokerista valmistettuja pääkalloja, ja puetetaan luurankoja viimeisen muodoin mukaan.

In the Latin America the first or the second of November is "the Dead's Day" (Dia de los Muertos), when they for example eat sugar skulls and dress skeletons after the newest fashion.


Anglosaksien Halloween on rantautunut Amerikan kautta nyt myös meille Pohjolaan. Anglosaksit uskoivat vainajien kuljeskelevan ympäriinsä "pyhäin päivän aattona" (all Hallows Eve). 

The Anglo-Saxon Halloween has arrived even to the North via America. Anglo-Saxons believed that the dead were wondering around "on all Hallows Eve."

Irlantilaisen tarun mukaan kuuluisin kuljeskelija on ollut Jack O'Lantern. Hän ei halunnut joutua helvettiin, mutta eipä häntä kelpuutettu taivaaseenkaan. Etsiessään itselleen lepopaikkaa hän teki naurislyhdyn evääksi ottamastaan nauriista ja pirun hänelle heittämästä hiilestä.

After an Irish tale Jack O'Lantern has been the most famous wanderer. He didn't want to go to the Hell but he wasn't allowed to go to the Heaven either. When seeking for a place to rest he made a lantern of the turnip he had and of the coal the Devil cast to him.

Amerikkalaiset ovat vaihtaneet nauriin kurpitsaan, jota on helpompi kovertaa ja muotoilla kummitusta muistuttavaksi pääkalloksi. 

The Americans have changed turnip to pumpkin, which is easier to gouge and shape to skulls reminding ghosts.

Vainajienpäivän ja sadonkorjuujuhlan tavat ovat osittain yhdistyneet Halloweenissa. Suomalaisten perinteinen sadonkorjuujuhla on kekri. 

The habits of the Dead's Day and the Harvest Feast have been partly mixed. The traditional Finnish Harvest Feast is kekri.

Vainajienpäivän ajoittuminen marraskuuhun ei ole kuitenkaan mikään sattuma. Suomenkielinen sana "marras" merkitsee "kuollutta." Mutta tuskin tuota "kuolleidenpäivää" on aseteltu kalenteriin ihan pelkän kuukauden nimen mukaan.

Anyway it's not an accident that the Dead's Day is in November. The Finnish word "marras" means "dead". But hardly the Dead's Day have been located in November only after the name of the month. 

Kalevi Jääskeläinen ja Mikko Ollus kirjoittavat kirjassaan Väinämöisen juuret seuraavasti:
"Historioitsija Plutarkhos mainitsee teoksessaan De Iside et Osiride myös ajan, jolloin Osiris suljettiin arkkuunsa vesien kuljetettavaksi. Se oli 'Athyr kuukauden 17. päivä, jolloin Niilin tulviminen oli loppunut ja yöt olivat alkaneet pidentyä ja päivät lyhentyä.' Tämä vastaa heprealaisessa kronologiassa patriarkaalisen vuoden 2. kuukauden 17. päivää, kun vuosi laskettiin alkavaksi syyspäiväntasauksesta. Aika on tarkalleen sama kuin Genesiksessä mainittu vedenpaisumuksen alkamisaika. - 1. Moos. 7: 11."

Kalevi Jääskeläinen and Mikko Ollus write in their book Väinämöisen juuret" like this: Historian Plutarchos mentions in his opus De Iside et Osiride also the time when Osiris were closed in his chest and left on water. It was "in the 17th of Athyr, when the Nile ceased from flooding and the nights get longer and the days shorter.' In the Hebrew chronology it corresponds to the 17th of the second month of a patriarchal year, when the year begins from the autumnal equinox. The time is exactly the same as the time in Genesis when the Flood began - Gen. 7: 11."

Kaikkien kulttuurien "kuolleidenpäivät" pohjautuvat siis loppujen lopuksi vedenpaisumuksen valtavaan tuhoon ja jumalattomien massakuolemaan. Itse vedenpaisumus on leimattu mahdottomaksi tarinaksi tai vain pientä maapallon osaa koskeneeksi tapahtumaksi, mutta viesti siitä siirtyy vuosi vuodelta eteenpäin "vainajienpäivän" kulttimenoissa. Mutta osaako sitä viestiä enää kukaan lukea?

Therefore all the feasts of the Dead's in all cultures are after all based upon the huge destruction of the Flood and the mass-death of the godless people. The Flood itself has been damned as an impossible tale or some incident concerning only a small part of the globe, but the message about it is proceeding every year in the cult of the Dead's Day. But is anybody able to read the message?


2 kommenttia:

  1. Huomenta Helinä.
    Heräsin blogisi myötä ihan uudenlaiseen ajatteluun. En tiennyt ,että syyspäiväntasaus on tarkalleen sama kuin Genesiksessä mainittu vedenpaisumuksen alkamisaika. Vainajienpäivä näyttää olevan valtavan massatuhon muistopäivä.

    Do we remember the Flood? Is anybody able to read the message? The cult of the Deads Day.

    VastaaPoista
  2. Noista juutalasiten ajanlaskuista ei ole ihan varma. Näyttää siltä, että vuoden alkamista on laskettu sekä kevätpäiväntasauksesta että syyspäiväntasauksesta alkaen.

    VastaaPoista